Een bureau dat heel industrie specifiek
met ons mee kan denken.   Directeur Private Label Food bedrijf

Omzet aan biologisch voedsel in 2015 met 10% gestegen

Tussen 2014 en 2015 is de omzet van biologische producten met 10% gestegen. Dit is gemeten bij een steekproef bestaande uit 70% van de supermarkten op basis van marktaandeel in het supermarktkanaal, alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt. De steekproefomzetten bedroegen 990 miljoen euro in 2014 en 1.089 miljoen euro in 2014. Het marktaandeel van biologische producten neemt dan ook toe, maar blijft relatief beperkt tot net onder 3%. Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2015 van Wageningen Economic Research.

Een groter aanbod gecertificeerde producten, veranderende consumentenvoorkeuren door meer aandacht voor duurzaam en gezond, maar ook prijsveranderingen kunnen in potentie de groei in bestedingen aan biologisch verklaren. Het merendeel van de bestedingen vindt plaats in de supermarkt, vooral door het ruime aanbod van biologische producten.

Zuivel is met 21% van de bestedingen de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment, gevolgd door Aardappelen, groente en fruit met een aandeel van 18% en Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overige met 17%. De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in supermarkten; 586 miljoen euro. De speciaalzaken voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 338 miljoen euro een ander belangrijk kanaal voor de afzet van biologische voeding. De buitenhuishoudelijke markt is goed voor een omzet van 164 miljoen euro.

Wageningen Economic Research schat dat in 2015 consumenten in totaal voor ruim 1,3 miljard euro uitgaven aan biologisch voedsel in Nederland. Dit is inclusief 30% supermarkten en andere kleinere verkoopkanalen zoals boerenmarkten en internet, oftewel de kanalen die niet meegenomen zijn in de steekproef.

bron: http://www.foodholland.nl/nieuws/artikel.html?id=186256