Een bureau dat heel industrie specifiek
met ons mee kan denken.   Directeur Private Label Food bedrijf

Het Nieuwe Werven

Ik vraag me vaak af; “Waar gaat het heen met de wereld?” En dan doel ik als recruiter natuurlijk op de wereld van job  boards, recruitment search engines, sociale media en andere virtuele borden spaghetti.  Toch komt een dergelijke gedachte niet uit het niets. Want ook ik ben de stellige mening toegedaan dat het klassieke business model inmiddels verleden tijd is geworden. En daar bedoel ik mee; een bureau dat een aantal kandidaten aanlevert uit de toverdoos database. Inmiddels kan de personeelsafdeling of recruiter van het zoekende bedrijf ook op LinkedIn kijken, toch?

Onlangs werd mij weer een nieuwe zoekmachine aangeboden, want ook in de “candidate search engines” is een zekere wildgroei te bespeuren. Daarin wordt je een volledige waslijst van álle beschikbare kandidaten voorgeschoteld, alle 265000 wel te verstaan, per zoekopdracht. Wat kan ik als daar nou precies mee?  Ik zal u uit deze virtuele droom helpen. Het betreft hier namelijk geen gecategoriseerde reserveonderdelen of bouten en moeren, maar mensen… Mensen die graag voor een bepaalde baas willen werken, dicht bij huis of internationaal, een bepaald carrière perspectief of leuke collega’s belangrijk vinden. Kandidaten die een andere persoonlijkheid hebben op facebook dan op hun CV, of een diepgekoesterde wens hebben om nog eens op wereldreis te gaan.

Dus, voordat we “emo”-robots hebben uitgevonden zullen we de keuze van je toekomstige baan/werknemer; je rooskleurige toekomst, je “happy” voelen, de juiste succes-combi, je kunnen vinden in de strategie… moeten vinden door het aloude mens-tot-mens contact. Maar dan, inmiddels zijn ook éénderde van de huwelijken in Nederland door internetcontact tot stand gekomen…

Frans Hoekman