Nederlandse bedrijven koplopers in Palmolie Scorecard van WNF

Nederlandse bedrijven koplopers in Palmolie Scorecard van WNF

Nederlandse voedingsmiddelenfabrikanten en supermarktketens gaan internationaal aan kop bij het inkopen en gebruik van duurzame palmolie. In de nieuwe Palmolie Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WNF) staan bedrijven als FrieslandCampina, Unilever, Aviko, Ahold en Jumbo bovenaan de ranglijst. Zij kiezen voor duurzame palmolieteelt en daarmee voor behoud van waardevol regenwoud, het leefgebied van de orang-oetan. Palmolie is wereldwijd de meest gebruikte plantaardige olie voor producten als margarine, cosmetica, koekjes, zeep en shampoo.

Voor de Palmolie Scorecard van WNF zijn wereldwijd 137 grote voedingsmiddelenfabrikanten, supermarktketens, cateraars en fastfoodketens gevraagd naar hun inkoop en gebruik van duurzame palmolie. Bekende concerns zijn bijvoorbeeld McDonald’s, L’Oreal, Nestlé, Walmart en Colgate-Palmolive. Van alle onderzochte bedrijven is ruim tweederde goed op weg. In Nederland behoren FrieslandCampina, Unilever en Ahold tot de koplopers. Door hun omvang tonen zij aan dat kleine én grote bedrijven kunnen kiezen voor duurzame palmolie. Ook hoog op de ranglijst staan supermarktketen Jumbo en voedingsmiddelenfabrikanten FarmFrites, Royal Smilde, Aviko en Remia en leverancier van bakkerijgrondstoffen Zeelandia.

Het is de vierde internationale Palmolie Scorecard die WNF publiceert. Vergeleken met de vorige editie uit 2015 hebben de meeste bedrijven vooruitgang geboekt. Zij kopen meer duurzame palmolie, hoewel dat deels gebeurt via certificaten. Deze certificaten garanderen dat de hoeveelheid niet-duurzaam gecertificeerde palmolie die bedrijven inkopen, wordt gecompenseerd door de teelt van duurzame palmolie. Dat is een eerste stap. Nu is het zaak dat bedrijven duurzame palmolie ook daadwerkelijk in hun producten verwerken. Dan kunnen consumenten ervan uit gaan dat in de koekjes, margarine en het zeep die zij kopen palmolie zit, waarvoor geen natuur is verdwenen.

“Veel Nederlandse bedrijven laten zien dat zij hun ogen niet sluiten voor de verwoesting van regenwoud door palmolieteelt”, zegt Sandra Mulder, palmolie-expert bij WNF. “Zij komen hun beloftes na om in 2015 alleen duurzame palmolie in te kopen. Dat is een belangrijke eerste stap. Maar we zijn er nog lang niet. Om koploper te blijven moeten Nederlandse bedrijven duurzame palmolie in hun producten verwerken, in plaats van certificaten te kopen.”

De Palmolie Scorecard 2016 is te raadplegen op een speciale website die het WNF hiervoor heeft opgezet.

bron: WNF, 21/09/16