Een teruglopende omzet bij supermarktketen Emté zet de resultaten van groot- en detailhandelsconcern Sligro andermaal onder druk. Dat heeft het beursgenoteerde bedrijf uit Veghel donderdag bekendgemaakt in een tussentijds handelsbericht.
De omzet van Sligro steeg in het eerste kwartaal met 7,9% tot €722 mln, maar die groei was volledig het gevolg van overnames, waaronder de distributie van bier voor Heineken. Bij de bestaande activiteiten kromp de omzet met 0,7%.
Daarbij profiteerde Sligro er nog van dat pasen dit jaar vroeger viel dan in 2017. In de week voor pasen geven klanten doorgaans extra geld uit, de week daarna is doorgaans juist zwakker. Doordat de week voor pasen dit jaar in het eerste kwartaal viel, stuwde dat de omzet met ruim 1%.
Sligro bereikte in maart een akkoord over de verkoop van Emté aan concurrenten Jumbo en Coop. Supermarktketen Emté kon de afgelopen jaren, ondanks een vernieuwing van de formule, de rest van de sector niet bijbenen en werd zo een blok aan het been van Sligro. De verkoop moet later dit jaar afgerond worden.
In het eerste kwartaal daalde de omzet bij de supermarktendivisie met 3,1% tot €197 mln. De omzet van winkels die ook een jaar geleden al open waren — een indicator van de kracht van de winkelformule — daalde met 1,7%.
Daarmee lijkt Emté andermaal achter te blijven bij de sector. Volgens het CBS groeide de omzet van Nederlandse supermarkten juist in januari (2,2%) en februari (3,1%). Cijfers over maart breng het statistiekbureau medio mei naar buiten.
Bij de groothandelstak steeg de omzet met 12,7% tot €525 mln. Exclusief overnames was de groei 0,3%.
Sligro geeft geen prognose voor de halfjaarcijfers. Die worden op 19 juli naar buiten gebracht.
(bron: https://fd.nl/beurs/1250927/magere-prestaties-emte-supermarkten-drukken-andermaal-op-omzet-sligro)