Een bureau dat heel industrie specifiek
met ons mee kan denken.   Directeur Private Label Food bedrijf

Aldipress zet deuren open voor LEAN

Duiven, 28 oktober 2014

Het distributiecentrum van Aldipress in Duiven heeft in een interactieve bijeenkomst gisteren laten zien wat LEAN voor het bedrijf in de praktijk betekent. In samenwerking met Ynova en Platform Creatieve Technologie heeft het distributiebedrijf voor tijdschriften, onderdeel van het Finse Sanoma, gepresenteerd wat het inhoud om de befaamde LEAN methode  in het bedrijf in te voeren.

Dhr. Maarten van Borselen, operationeel directeur van het 200 man grote bedrijf, opende de middag met een presentatie over de opzet van het project. Daarna werden de ruim 50 gasten door het bedrijf gevoerd om van de medewerkers zelf het verhaal op de werkvloer te horen en te ervaren.

LEAN, een systematiek voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en is ontwikkeld door het  Japanse Toyota. De populaire systematiek wordt veel gebruikt om complexe bedrijfsvoeringen efficiënter te laten verlopen. Door processen beter meetbaar te maken en de medewerkers veel meer bij verbeteringen te betrekken in een laagdrempelig en dagelijks kort “sta tafel overleg ” zijn in korte tijd enorme efficiëntieslagen gemaakt. Wat opviel is het enthousiasme waarmee de medewerkers vertellen over de veranderingen, wat doorgaans toch wordt gezien als een moeilijk proces. De behaalde resultaten staan in een bijzonder daglicht omdat het distributiecentrum, ondanks de aantoonbare verbeteringen door marktomstandigheden haar deuren definitief gaat sluiten per 29 maart volgend jaar. Het distributiebedrijf is dit jaar overgenomen door concurrent Audax. Knooppunt Flex en Werving & Selectie is als één van de partijen gevraagd medewerkers van het tijdschriften distributiebedrijf en bijbehorende bedrijfsbureau te begeleiden naar een nieuw werk.